vrijdag 2 januari 2015

Het Atomium

"Orange Dreams, Plastiek is magnifiek"

De dag voor eergisteren, 30 december 2014, heb ik samen met mijn nichtje en mijn mama een bezoekje gebracht aan het Atomium in Brussel. Mijn nichtje was hier nog nooit geweest, dus het leek mij en mijn mama de perfecte gelegenheid om haar daar naartoe te brengen. In het Atomium is er steeds een permanente tentoonstelling aanwezig, Expo 58, die de geschiedenis en de bouw van het Atomium tentoonstelt. Deze periode bleek er daarnaast ook een collectie te zijn opgesteld, die als introductie moest dienen voor een nieuw museum waar verzamelingen van onder andere Philippe Decelle te zien zijn. Deze collectie bestaat uit verschillende stuks in plastic: de evolutie vanaf 1960 (het eerste meubel in plastic) tot de plastieken poppen tussen 1987 en 2000 konden door het publiek worden aanschouwd. 
In het Atomium kon je allerlei gele, oranje plastic meubels zien, die in de tijd van de bouw van het Atomium in de mode waren. Ik vind dat dit met kunst te maken heeft, aangezien het met stijl en mode te maken heeft en het bracht mij dus op het idee o dit op de blog te zetten. Die meubels, kleren, hebbedingetjes,... werden overspoeld door de kleur oranje en ze namen je volledig mee in de tijd van toen, wat ik ten zeerste apprecieerde. Ze gaven een duidelijke kijk in ons landje en ook de wereld in de jaren '60. Kunstgeschiedenis vind ik zowieso al interessant en deze expositie behaagde mij uiteraard. Aan iedereen die van kunst, maar vooral van mode, houdt, kan ik dit zeker aanraden. Maar ook voor de mensen die dit niet meteen vrijwillig zouden kiezen, is dit eens iets om hun kijk op kunst te verbreden en om je mee te nemen naar een andere wereld.

Hier vind je nog een link naar een artikel over deze tentoonstelling:
http://cobra.be/cm/cobra/mode%2B%2526%2Bdesign/design/1.2166572  






Geen opmerkingen:

Een reactie posten